Katedra – 9 listopada 2024 – godz. 20.00
Serdecznie zapraszamy na niezwykły koncert w naszej Katedrze w dniu 9 listopada 2024, w sobotę na godz. 20.00, z racji na zbliżającą się 200. Rocznicę powstania zespołu Morphing Chamber Orchestra Wiedeń.
„Morphing” – rdzeń nazwy zespołu oznacza jego filozofię pozostawania w stanie ciągłej ewolucji, metamorfoz i zmian, prowadzących do nowych, przełomowych interpretacji muzycznych, z jednoczesnym dążeniem do doskonałości w wykonaniu.
Założona w 2006 roku przez dyrektora artystycznego Tomasza Wabnica, skrzypka, altowiolistę, a także aranżera, Morphing Chamber Orchestra pozostała wierna filozofii gry zespołowej. Jej gracze to młodzi, różnorodni i nagradzani artyści z całego świata, którzy przyjechali do Wiednia, aby doskonalić swoje umiejętności muzyczne. Ich uważna gra i wybitne cechy idą w parze ze świetnym wyczuciem stylu, co pozwala im wyróżniać się w wielu gatunkach muzycznych.
Metropolitan Opera, Tokyo Opera City Concert Hall, wytwórnie muzyczne Aparté & Sony Classical i World Economic Forum: to tylko kilka z ważnych instytucji, które zaufały MCO. Niezależnie od tego, czy chodzi o koncert, nagranie czy ważną uroczystość, MCO jest pierwszorzędnym partnerem w dziedzinie muzyki kameralnej na każdą okazję. Gwiazdy opery Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna i Andreas Scholl, amerykańska ikona jazzu Bobby McFerrin i kompozytor Arvo Pärt również zdecydowali się na współpracę z kosmo- politycznym zespołem z siedzibą w Wiedniu. MCO występuje w Vienna Konzerthaus i Vienna Musikverein.
Czyste brzmienie wiedeńskiej ery klasycyzmu stanowi muzyczną podstawę, na której MCO rozwijała się w kierunku stylu barokowego, opery romantycznej, muzyki filmowej, popu, a nawet muzyki świata. MCO współpracuje z pianistą jazzowym Makoto Ozone (koncert Morphing in Blue, listopad 2023), graczem na oudzie Josephem Tawadrosem (Tournee 4 Pory Roku 2024), śpiewaczką i autorką tekstów Noą oraz śpie- waczką Timną Brauer. W tym roku odbędzie się również koncert Mystical Morphing z Andreasem Schollem w Brahmssaal w Vienna Musikverein oraz program Mozart & Chopin z brazylijskim pianistą Alvaro Siviero w Vienna Konzerthaus.
Tomasz Wabnic i MCO trzymają rękę na pulsie swoimi najnowszymi wydawnictwami. W 2019 roku ukazał się ich debiutancki album wydany przez Sony: „Desire” z udziałem stratosferycznego głosu polskiej sopranistki Aleksandry Kurzak, który spotkał się z uznaniem krytyków i został nazwany „Najlepszym Albumem Zagranicznym” podczas przyznawania Nagród Fryderyka w 2021 r. w Polsce. Kolejny album Kurzak, „Mozart Concertante”, zawiera niezwykłą mieszankę arii, a także Sinfonię Concertante Mozarta z solistami Tomaszem Wabnicem i Yuuki Wong – przykład stylu MCO, w którym muzykę prowadzi solista.
Album „Stabat Mater” jest poświęcony twórczości znanego współczesnego kompozytora Arvo Pärta i zachwyca wykonaniami śpiewaków Aleksandry Kurzak, Roberto Alagny i kontratenora Andreasa Scholla. „De Profundis” to podróż duchowa przez muzykę Bacha i Schönberga.
W przygotowaniu są kolejne albumy z Aleksandrą Kurzak, Roberto Alagną, a także Barno Ismatullaevą i Kévinem Amielem.
Morphing Chamber Orchestra posiada wyłączne prawa do światowych premier utworów z archiwów 700- letniego klasztoru na Jasnej Górze w Polsce. Archiwa te zawierają ponad 3000 partytur 400 polskich i zagra- nicznych kompozytorów, w tym Wolfganga Amadeusza Mozarta, Carla Dittersa von Dittersdorf i Josepha Haydna.
MCO dokonało nagrań dla różnych stacji telewizyjnych (PBS TV, ORF, TVP Kultura, ARTE TV, MEZZO TV) i radiowych (OE1, radio klassik Stephansdom, Radio Classique France i Polskie Radio Program II). Morphing Chamber Orchestra jest partnerem paryskiej wytwórni Aparté (Dyrektor Artystyczny: Nicolas Bartholomeé).
Tomasz Wabnic założył Morphing Chamber Orchestra w 2006 roku. Jako jej dyrektor artystyczny, menadżer i producent przyniósł zespołowi solistów międzyna- rodową sławę występami w Teatro alla Scala i Live in Concert Series w Metropolitan Opera oraz na Świato- wym Forum Ekonomicznym w Davos. Altowiolista Tomasz Wabnic występuje jako solista, zazwyczaj prowadzi zespół podczas występów lub pełni rolę głównego altowiolisty.
Tomasz Wabnic tworzy również unikalne orkiestracje i aranżacje do szerokiej gamy utworów muzycznych – jego aranżacje dla MET zostały entuzjastycznie przyjęte przez Petera Gelba. Nagrał 16 płyt CD dla kilku wytwórni, w tym Sony Classical Inter-national i Gramola, i jest obecnie oficjalnym artystą Aparté. W ostatnich latach nawiązał kontakty zawodowe z czołowymi przedstawicielami różnych gatunków muzycznych: wśród nich są wokalista Bobby McFerrin, kontratenor Andreas Scholl, sopranistka Angel Blue, wirtuoz oudu Joseph Tawadros i kompozytor Arvo Pärt.
Ostatnie jego prace jako aranżera i orkiestratora obejmują redukcję partytur operowych dla Morphing Quintet w występach z gwiazdami opery MET w ramach transmitowanej online serii 2020 Metropolitan Opera Live in Concert, a także MET Stars New Year’s Eve Gala z Blue, Pretty Yende, Javierem Camareną i Matthew Polenzanim, transmitowaną 31 grudnia 2021 r. w amerykańskiej sieci telewizyjnej PBS. Inne zasługi obejmują pracę dla Aparté, francuskiej wytwórni Little Tribeca i znanej wiolonczelistki Ophélie Gaillard.
Jako altowiolista i kameralista, Tomasz Wabnic niedawno wystąpił w Golden Hall w Wiener Musikverein, Teatro alla Scala, Concertgebouw w Amsterdamie, Filharmonii Moskiewskiej, Teatro Amazonas w Brazylii i Tokyo Opera City Concert Hall. Wykonuje solo na altówce w Sinfonia Concertante Mozarta na swoim najnowszym albumie Mozart Concertante, a jego partnerem muzycznym jest skrzypek Yuuki Wong.
W 2013 r. Tomasz Wabnic, razem z braćmi Sándorem i Ádámem Jávorkai, założył Huberman String Trio. Trio to zaprezentowało swoje nagranie „Wariacji Goldbergowskich” J.S. Bacha (aranżacja Dmitri Sitkovetsky), które spotkało się z uznaniem krytyków.
Od 2012 r., Tomasz Wabnic prowadzi światowej klasy Zespół Muzyki Dawnej, poświęcony odkrywaniu ukrytych skarbów, w szczególności dzieł z okresu polskiego baroku, Capella Claromontana. Poprzednio Tomasz Wabnic założył i prowadził Capella Czesto- choviensis (2006-2012). Wyprodukował 9 nagrań premier światowych, zawierających dzieła Armando Ivancica, Karla Dittersa von Dittersdorf, Józefa Daubecka i Filipa Gotschalka, i odkrył zaginione perełki W.A. Mozarta i Josepha Haydna w polskim klasztorze na Jasnej Górze w Częstochowie, które spotkały się z ogromnym uznaniem na arenie międzynarodowej.
Timna urodziła się w Wiedniu jako córka Naomi Dahabani, jemeńsko-izraelskiej piosenkarki i austriackiego malarza Arika Brauera. Młodość spędziła w Paryżu, Wiedniu i Izraelu.
Ukończyła Liceum Francuskie w Wiedniu, pobierała lekcje gry na gitarze i fortepianie oraz studiowała śpiew w Konserwatorium Wiedeńskim. Następnie studiowała muzykologię na paryskiej Sorbonie i uczestniczyła w kursach mistrzowskich z zakresu muzyki klasycznej, jazzu i śpiewu indyjskiego.
Po wystąpieniu jako solistka reprezentująca Austrię w Konkursie Piosenki Eurowizji w 1986 r., rozpoczęła międzynarodową karierę, w czasie której akompaniowali jej muzycy z całego świata. Jej punkty centralne to: Crossover, chanson, programy dla dzieci i przede wszystkim muzyka żydowska w całej jej różnorodności.
Była laureatką Concours national de jazz Paris la Défense w 1989 r. Wyprodukowano około 20 jej albumów. W połowie lat 90-tych kierowała wydziałem śpiewu jazzowego na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu.
Z zespołem Ensemble Modern Frankfurt zagrała rolę Jenny w „Operze za trzy grosze” Kurta Weilla w 1999 r. oraz Evitę w musicalu o tym samym tytule w Sommer Seebühne Klagenfurt w 2000 r. Przez wiele lat była dyrygentką i koncertowała z projektem pokojowym ,,Voices For Peace” z Palestyńczykami i Izraelczykami.
W Chant For Peace” spotyka się muzycznie z mnichami z Heiligenkreuz i produkuje płytę CD dla Deutsche Grammophon, która zdobywa Złotą Płytę.
Do jej ról należy rola Gołdy w musicalu „Anatewka” w zamku Kittsee w 2008 r. oraz w Teatrze Miejskim w Bolzano w 2015 r. W 2022 r. debiutuje w „Pierrot Lunaire” Schönberga w Haus der Musik w Innsbrucku z orkiestrą kameralną Oswalda Sallabergera. Od 2023 roku współpracuje m.in. z Morphing Chamber Orchestra.
Morphing x Johann Strauss 200. rocznica w 2025 r.
Program koncertu
1. Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 – 1791)
Uwertura „Wesele Figara”, K.V. 492
2. Johann Strauss II (1825-1899)
Brüderlein und Schwesterlein
z,,Zemsty nietoperza”
Timna Brauer / Tim Allhoff
3. Johann Strauss I (1804 – 1849)
Sighing Galop, op. 9
4. Tim Allhoff solo fortepianowe + MCO
5. Johann Strauss II
Bandits’ Galop, op. 378
6. Wolfgang Amadeusz Mozart
Oh zittre nicht, mein Lieber Sohn
z „Czarodziejskiego fletu”
Timna Brauer / Tim Allhoff
7. Johann Strauss II
Tritsch-Tratsch-Polka op. 214
Timna Brauer
8. Wolfgang Amadeusz Mozart
III. Presto, Sinfonia concertante na skrzypce i altówkę, K.V. 364 (6’30)
Yuuki Wong skrzypce,
Tomasz Wabnic altówka
9. Johann Strauss II
Mein Herr Marquis
z „Zemsty nietoperza”
Timna Brauer / Tim Allhoff
10. Johann Strauss (1827 – 1870)
Ohne Sorgen (Bez trosk!), op. 271
11. Tim Allhoff solo fortepianowe + MCO
12. Johann Strauss II
Stürmisch in Lieb’ und Tanz, op. 393
13. Wolfgang Amadeusz Mozart
Pa-pa-pa
z „Czarodziejskiego fletu”
Timna Brauer / Tim Allhoff
14. Johann Strauss II
Walc Nad pięknym modrym Dunajem, op. 314
Timna Brauer / Tim Allhoff