Wielkie misterium naszego odkupienia celebrowane jest od Mszy Świętej wieczornej w Wielki Czwartek, zwanej Mszą Wieczerzy Pańskiej do II Nieszporów Niedzieli Wielkanocnej. Triduum Paschalne nie oznacza trzech dni przygotowania do Paschy, lecz jest Paschą celebrowaną przez trzy dni, Paschą czyli przejściem od męki, śmierci i złożenia do grobu, do chwalebnego zmartwychwstania Chrystusa. Triduum jest zatem misterium jednoczącym te trzy tajemnice.
Triduum Paschalne Męki i Zmartwychwstania Chrystusa Pana, które rozpoczyna Msza Wieczerzy Pańskiej to szczyt celebracji całego roku liturgicznego.












Harmonogram obchodów świąt Paschalnych
WIELKI CZWARTEK – wspomnienie Ostatniej Wieczerzy
Święte Triduum Paschalne rozpoczyna się wieczorną celebracją Eucharystii – upamiętniającą Ostatnią Wieczerzę, podczas której Chrystus oddając Bogu Ojcu swoje Ciało i Krew pod postaciami chleba i wina ofiarował Apostołom, a przez nich ich następcom w kapłaństwie, pokarm na życie wieczne. Eucharystia, cudowny dar miłości Serca Jezusowego zaprasza do Adoracji Najświętszego Sakramentu i służby siostrom i braciom, szczególnie cierpiącym i doświadczającym biedy duchowej i materialnej.
Mszy Świętej Wieczerzy Pańskiej będzie przewodniczył Ks. Kard. Grzegorz Ryś. Po homilii dokona obmycia nóg – obrzęd mandatum, wszystkim, którzy będą chcieli doświadczyć wymiaru służebnego Kościoła.
Na zakończenie liturgii Najświętszy Sakrament zostanie przeniesiony do Kaplicy Adoracji, gdzie Chrystus będzie adorowany do godziny 22.00. Następnego dnia możliwość Adoracji i przystąpienia do Sakramentu Pokuty od godziny 700.
od godz. 7.00 – możliwość spowiedzi świętej
godz. 10.00 – Msza Krzyżma z obrzędem poświęcenia olejów świętych i odnowieniem przyrzeczeń kapłańskich
godz. 18.00 – Msza Święta Wieczerzy Pańskiej z obrzędem mandatum oraz przeniesieniem Najświętszego Sakramentu do Kaplicy Adoracji, tzw. Ciemnicy
do godz. 22.00 – możliwość Adoracji przy Ciemnicy
WIELKI PIĄTEK – dzień Męki, Śmierci i Pogrzebu Chrystusa
W Wielki Piątek rano gromadzimy się na Ciemnej Jutrzni, czyli na modlitwie brewiarzowej o specjalnej, dostosowanej do dni Triduum, treści. Jest to nasz wyraz czuwania z Chrystusem, szukaniem Go, zgodnie ze starożytną myślą monastyczną, dla której odmawianie oficjum było dla mnicha przede wszystkim szukaniem Boga. Czuwanie z Chrystusem, szukanie Go – wzmocniony poprzez fakt, że gromadzimy się przy pustym tabernakulum („w owe dni zabiorą Pana młodego” – Mt 9,15b) oraz przy ogołoconym ołtarzu, co jest symbolem opuszczenia Chrystusa przez swoich uczniów. Ale nasze czuwanie, szukanie Boga, jest zarazem oczekiwaniem; oczekujemy już Jego zmartwychwstania.
Wielki Piątek jest dniem Męki i Śmierci Chrystusa oraz dniem ścisłego postu będącego dla nas wierzących zewnętrznym uczestnictwa w cierpieniach naszego Pana. W tym dniu nie celebruje się Eucharystii, natomiast liturgia Kościoła na całym świecie upamiętnia mękę Jezusa poprzez szczególną celebrację składającą się z trzech momentów: Liturgii Słowa, Adoracji Krzyża i Komunii Świętej. Chrystus ukazuje się nam jako Sługa Boży, zapowiedziany przez proroków, Baranek, który ofiaruje samego siebie dla zbawienia wszystkich; Wzgardzony i odepchnięty przez ludzi, Mąż boleści, oswojony z cierpieniem, jak ktoś, przed kim się twarze zakrywa, wzgardzony tak, iż mieliśmy Go za nic (Iz 53, 3). Krzyż jako element obecny w każdej liturgii, szczególnie w tej Wielkopiątkowej – jako tron chwały i drzewo zwycięstwa jest adorowany przez wiernych w szczególny sposób. Kościół medytując Mękę swego Pana i Zbawcy i adorując Krzyż Święty pochyla się nad swoim źródłem i modli się za zbawienie całego świata.
W Roku Jubileuszowym 2025, w prezbiterium łódzkiej archikatedry stoi Jubileuszowy Krzyż. Krzyż ten pochodzi z parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny i Świętego Michała Archanioła z Łasku. Czas jego powstania datowany jest na przełom XVIII i XIX wieku. Dla nas, wiernych Archidiecezji Łódzkiej, posiada on wymowną teologiczną i historyczną wartość. Stał się on bowiem niemym świadkiem niezliczonych religijnych i historycznych wydarzeń naszej Ojczyzny i Kościoła – zarówno tych radosnych, jak i wielu bolesnych.
Ksiądz Kardynał będzie przewodniczył liturgii Męki Pańskiej w Bazylice Archikatedralnej o godzinie 1800.
Po liturgii Najświętszy Sakrament zostanie przeniesiony do miejsca adoracji, zwanego Grobem Pańskim. Do godziny 2200 będzie możliwość indywidualnej modlitwy i adoracji. Zostaną odśpiewane również Gorzkie Żale.
Następnego dnia możliwość adoracji i przystąpienia do Sakramentu Pokuty i Pojednania od godziny 700
od godz. 7.00 – możliwość Adoracji przy Ciemnicy oraz spowiedzi świętej
godz. 8.00 – Jutrznia i Godzina Czytań
godz. 15.00 – Koronka do Bożego Miłosierdzia
godz. 18.00 – Liturgia Męki Pańskiej z Adoracją Krzyża oraz przeniesieniem Najświętszego Sakramentu do Grobu Pańskiego
do godz. 22.00 – możliwość Adoracji przy Grobie Pańskim
WIELKA SOBOTA – czuwanie przy Grobie Jezusa Chrystusa
Tego dnia Kościół trwa na modlitwie przy Grobie Chrystusa i powstrzymuje się od sprawowania ofiary Mszy Świętej.
Przez cały dzień jest możliwość adoracji Najświętszego Sakramentu i przystąpienia do Sakramentu Pokuty i Pojednania od godziny 700. Zostaną również poświęcone pokarmy na stół wielkanocny.
Wielkosobotnia ciemna jutrznia jest bogata w teksty przepełnione nadzieją, potęgujące naszą pobożność wielkanocną: „On bowiem zniszczył więzienie piekielne i zmiażdżył potęgę diabła”. Ciemna jutrznia Wielkiej Soboty odsłania równocześnie przed nami tajemnicę zstąpienia do otchłani. Ta tajemnica naszej wiary zwraca uwagę na fakt najgłębszej solidarności z ludźmi; do odkupienia człowieka należy także fakt, że Jezus „zakosztował” śmierci. Podczas Wigilii Bożego Narodzenia czytamy prolog Ewangelii według św. Mateusza – genealogię Jezusa Chrystusa. Jezus włącza się do szeregu przodków naszego grzesznego rodzaju, aby zbawić wszystkich aż po Adama. W Wielką Sobotę, w śmierci, w której zsolidaryzował się także z umarłymi, zstępuje do otchłani, aby wezwać wszystkich, których śmierć trzyma w swoich objęciach.
Wigilia Paschalna, zwana od czasów Św. Augustyna (IV w.) „matką wszystkich wigilii” jest najważniejszą i najświętszą nocą roku liturgicznego. Celebracja tej nocy wyraża nasze przejście od śmierci i grzechu do nowego życia w Chrystusie. W centrum liturgii Wigilii Paschalnej znajduje się Paschał – symbol Chrystusa Zmartwychwstałego; przy Jego świetle zostaje wygłoszony przez uroczystą aklamację śpiew Exultetu i Słowo Boże, w którym zawarta jest historia zbawienia od stworzenia świata do zmartwychwstania Chrystusa. Następnie udzielane są sakramenty inicjacji chrześcijańskiej katechumenom, lud Boży odnawia złożone podczas Chrztu Św. przyrzeczenia, składa wyznanie wiary oraz zawierza świat i Kościół w modlitwie wiernych. W liturgii eucharystycznej Baranek Paschalny staje się pokarmem dla nas, abyśmy żyli Nim i przez Niego w świętości życia. Uroczystą celebrację Wigilii Paschalnej zakończy procesja rezurekcyjna wokół katedry.
Uroczystej liturgii Wigilii Paschalnej w Bazylice Archikatedralnej o godz. 2100 przewodniczył będzie kard. Grzegorz Ryś, Arcybiskup Metropolita Łódzki.
Wraz z tą Wigilią rozpoczyna się radosny Okres Wielkanocny – czas celebrowania obecności Chrystusa Zmartwychwstałego.
od godz. 7.00 – możliwość Adoracji przy Grobie Pańskim oraz spowiedzi świętej
godz. 8.00 – Jutrznia i Godzina Czytań
w godz. 9.00 – 19.00 – święcenie pokarmów na stół wielkanocny
godz. 15.00 – Koronka do Bożego Miłosierdzia
godz. 20.45 – zakończenie Adoracji przy Grobie Pańskim
NIEDZIELA ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO – dzień Zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią
godz. 21.00 (w sobotę) – Wigilia Paschalna, najważniejsza i najbardziej uroczysta Msza Święta w ciągu roku liturgicznego, z obrzędem poświęcenia Paschału i wody chrzcielnej, obrzędem odnowienia przyrzeczeń chrzcielnych, udzieleniem sakramentów inicjacji chrześcijańskiej katechumenom, zakończona procesją Rezurekcyjną w nocy
od godz. 8.00 – uroczyste Eucharystie według porządku niedzielnego
godz. 12.30 – Msza Święta pod przewodnictwem Księdza Kardynała
PONIEDZIAŁEK WIELKANOCNY – II dzień Oktawy Wielkanocnej
od godz. 7.00 – Msze Święte według porządku niedzielnego
Kolejne dni Oktawy Wielkanocnej według porządku dnia powszedniego
II NIEDZIELA WIELKANOCNA – NIEDZIELA MIŁOSIERDZIA BOŻEGO